Träning utan tillgång till gym

Träning är något alla behöver och är bra för kroppen och knoppen. Med hjälp av träning ökar ditt välmående och du kan uppnå fler saker i livet. Men hur gör man när man inte vill betala massa för ett dyrt gym-medlemskap eller inte känner att man vill använda massa utrustning. Det finns massa möjligheter för träning utan redskap, som du kan göra var du vill, när du vill och hur du vill. Med träning utan redskap så kan man kombinera kondition och fettförbränning samtidigt som du bygger större muskler. Detta är det mest effektiva för att få bra konturer och det är samtidigt en väldigt hård träning. Att träna utan redskap kan vara väldigt tidseffektivt också, eftersom allt man behöver är en liten yta för att utföra övningarna. Då slipper man också ta sig hela vägen till gymmet. Det finns många bra videos på exempelvis youtube som visar träningspass med kroppsvikt. Här nedan kan du dock se en lista över bra övningar att göra utan tillgång till gym.

Övningar

Några övningar som är väldigt bra när man vill träna utan redskap är följande:

Armhävningar
  • Armhävningar: En klassisk övning där man fokuserar på överkroppen. Vill man göra det lite lättare står man på knäna för att minska belastningen. Rekommenderat att köra tre varv med 15 repetitioner i vardera. Vill man göra det jobbigare har man händerna tätare ihop och försöker ha armbågarna parallellt med kroppen på väg ner och upp.
  • Benböj: En av de allra bästa övningarna för styrka i benen. Här kan man utmana sig att gå så djupt man kan. Eller hoppa på vägen upp för ökad belastning. Rekommenderat är att köra 10-20 repetitioner och 3 varv.
  • Burpees: En bra övning som kombinerar båda de föregående övningarna. Börja med en armhävning för att sedan ta sig upp och göra ett hopp, sen börjar man om med en armhävning igen. Denna övning är väldigt jobbig och tränar både kondition och styrka. Rekommenderar ca 10-15 repetitioner över 3 varv.
  • Planka: Kan göras statiskt eller att man gungar fram och tillbaka över armbågarna. Man kan även försöka med att dra in ett knä i taget mot armbågen. En väldigt bra övning för stabilisering av bålen. Rekommenderat är att köra så många sekunder man orkar över 3 varv.
  • Höga knän/Jumping Jacks: En övning som bränner mycket fett. Köra höga knän så fort du kan i ca 20-30 sekunder och gör sedan direkt efter det Jumping jacks i 20-30 sekunder. Jumping Jacks utförs genom att placera kroppen som i en X-form med ben och armar och sen hoppa in i ett I-Form, med armarna längs med kroppen, för att sedan hoppa ut till ett X igen.
  • Tåhävningar: En lugnare övning som är bra för att återfå andan. Ställ tårna på en förhöjning och lyft och sänk kroppen med endast fötterna. Man kommer då känna en träning i vaderna. Rekommenderat är att genomföra cirka 20-30 repetitioner och 3 varv av det.

Viktigt är att se till och avsluta alla pass med stretching, för att kroppen ska hålla sig flexibel och glad. Detta kan man väldigt enkelt göra hemma och behöver inga redskap överhuvudtaget.

stretching

Med hjälp av dessa övningar så kan man lätt komma i toppform- utan några som helst redskap. Det enda som krävs är en stark vilja och mycket svett.