Träna med fria vikter

Den som är nybörjare inom träning använder sig gärna av de maskiner med färdiga övningar som finns på gymmet. Att använda maskiner är ett jättebra sätt att komma igång med sin träning. Tydliga instruktioner och välbeprövade övningar gör att det går snabbt att komma igång även för den ovana gymkunden. Samtidigt är risken för skador minimal bara du följer instruktionerna. För den som är van att träna kan dock fria vikter vara ett alternativ. Med vikter kan du variera och anpassa din träning på ett helt annat sätt än med maskiner. Här nedan tar vi upp några fördelar med att träna med fria vikter på gymmet.

Allsidig träning

En stor fördel med fria vikter är att de är just fria. När du lyfter dem kommer din kropp att arbeta med både stora och små muskler för att försöka stabilisera vikten. Den här träningen gör att du kan ta ut alla rörelser maximalt. Det ger en träning på ett helt annat sätt än med fasta vikter. Du kommer att kunna träna helt nya muskler som du inte kan komma åt genom att använda maskinerna. Det är viktigt att träna de där små muskelgrupperna som hjälper till att stabilisera de stora musklerna i kroppen. Det kommer att ge dig en allsidig träning och en naturligt stark kropp med större motståndskraft mot förslitning. Dessutom kommer du att förbereda och träna din kropp för att klara av lyft i vardagen bättre. De saker du lyfter till vardags sitter troligen inte fast i en maskin utan de är kanske otympliga och går att flytta i alla riktningar. De kommer att belasta din kropp på olika sätt och i olika ställningar. Genom din träning med fria vikter kommer du att förbereda din kropp för att lyfta saker även utanför gymmet.

Bättre och snabbare resultat

När du tränar med fria vikter så tränar du flera muskelgrupper i samma rörelse. Speciellt bålens muskelgrupper tränas extra mycket när du gör rörelser som lyft upp och ner, knäböj och även när du trycker upp vikterna över huvudet. En stark bål är mycket viktig för att stabilisera ryggraden. Genom att träna flera muskelgrupper samtidigt får du också snabbare resultat av din träning. Studier visar att träning med fria vikter aktiverar muskelceller i fler muskler vilket gör din träning mycket mer effektiv än med en maskin. De maskiner som finns på gymmet passar heller inte alla kroppar. Kanske kan det vara svårt att anpassa maskinens inställningar efter din längd eller så vill du träna med en annan vikt eller rörelse. Med lösa vikter finn det helt andra möjligheter.

Kombinera mera

Visserligen kan du träna med större vikt i en maskin vilket kommer att ge dig muskelmassa på vissa ställen snabbare. Det du kommer att gå miste om är dock att få bättre koordination, teknik och funktionalitet. Skaderisken kan var något högre vid användandet av lösa vikter men den finns även vid användning av maskiner. Den bästa träningen är nog att använda sig av en kombination av både maskin och fria vikter. Det kommer att ge din kropp en allsidig träning, motverka skador och förslitning samt ge dig den där slanka vältränade looken du eftersträvar.