Träna hemma

Träna hemma

Denna artikel kommer att handla om att träna hemma. Oavsett om du är ny eller proffs, ung eller gammal så finns det få bättre tillfällen än idag att träna hemma. Det finns en hel del fördelar, men givetvis även nackdelar med att träna hemma istället för på gym. Dock kan nackdelarna med enkelhet vändas till fördelar.

Det första man bör vara medveten om är att det passar de flesta, men att det samtidigt kan vara minst lika effektivt som att träna på ett gym. Beroende på vad du har för mål eller kroppsskick såsom eventuella skador eller symptom, så måste du anpassa träningen efter det. Men det gäller alltid, oavsett om det handlar om du ska träna på ett gym eller träna hemma. Därav, för dig som har skada eller symptom, bör du alltid rådgöra med läkare innan du sätter igång med träningen.

För dig som endast söker lite motion är det väldigt enkelt att komma igång. Det viktiga är att du kommer igång överhuvudtaget. En bra start är att börja med Powerwalks, dvs att du går på lite snabbare promenader några minuter varje dag och med tiden ökar volym, tempo och sträcka. Promenader är en väldigt skonsam träningsform som dessutom kan vara en perfekt start och/eller uppvärmning för kommande mer intensiv träningsperiod eller pass.

Muskelstyrka

Muskelstyrka
Muskelstyrka

För dig som vill öka på muskelstyrka finns en mängd olika kostnadsfria program att ta del av på nätet och på youtube, med kroppen som tyngd. Observera dock att alltid värma upp innan oavsett om du använder vikter eller kroppen som tyngd. Annars är det lätt hänt att du sträcker dig, vilket är något du vill undvika. Det finns en del magiska övningar som både ökar på styrka och muskelvolym; vill du träna ben så har du squats, split squats, utfall, stående vadpress med flera. För armar kan du göra pushups som även hjälper dina bröstmuskler att utvecklas. Vill du träna triceps så har du dips som med fördel även den tränar upp bröstmusklerna. Rygg övningar kan ibland vara lite mer utmaningar att träna utan någon form av utrustning. Här rekommenderar vi dock att införskaffa gummiband som med fördel kan användas för mer än bara ryggträning. Dessa gummiband kan du fästa vid ett dörrhandtag och använda för att utföra så kallade rodd för att träna upp ryggmuskulaturen. När du gör denna övning så tränar du även upp armar och mage, primär biceps och triceps.

Gummiband kan du även använda för att träna upp triceps och framförallt axlar. För axlarna kan du använda bandet; stå stadigt med fötterna på bandet, ta tag i andra sidan av bandet med bägge armarna och utför axellyft åt sidan och/eller kombinerat framåt.

Det finns en mängd fiffiga övningar som du kan utföra med gummiband men dessa är några av de mest effektiva. Har du dessutom en yogaboll så finns i princip oändliga möjligheter att utforma kompletta träningspass som tränar upp alla delar av kroppen. Kommer du inte på övningar så finns som nämnt flera på nätet, med fördel på youtube där du ser hur dom utförs. Lycka till!

© 2020 Fitness cross