Sluta tänka kroppshets

Människokroppen är ett av de mest värdefulla verktygen vi har. Det är en invecklad, komplex och pålitlig organism som obevekligt tjänar oss dag och natt. Trots det förväntar sig kroppen väldigt lite i gengäld.

Vår kropp

Av många olika anledningar är vi ofta mer villiga att lyssna på våra sinnen än att lita på våra kroppar. Vi följer vårt sinne genom att spendera tid på att lyssna på dess antaganden, dess lögner och dess kritik. När det gäller att tänka på våra kroppar, låter vi dock enkelt våra tankar diktera våra uppfattningar. Våra standardinställningar gör det enkelt för oss att glömma att våra tankar själva är gjutna av våra sociala strukturer och omgivningen. Sinnet blåser upp orealistiska idealer och projekterar dem på kroppen.

Däremot ser vi våra kroppar som uppriktiga, vår kropp är precis vad vi uppfattar att den är. Däremot formas denna uppfattning ofta av sociala attityder och strukturer. Genom sinnet ser vi kroppen som något som existerar bara för att tjäna våra behov.

Känslor förknippade med kroppen

Yoga, som många andra aktiviteter, tränar oss att flytta från sinnet och in i kroppen. Genom att göra detta befriar vi oss från många av de känslor som är förknippade med kroppen, varav en är skam. Sambandet mellan skam och kropp är så djupt rotat att vi har utvecklat vanor att döma kroppen. Vi gör detta när vi tittar på andra, men även när vi tittar på våra egna kroppar. “Body shaming” tar på sig olika former, som alla har omfattande effekter.

Här är några situationer där vi oavsiktligen kan känna kroppsskam. När vi lyckats identifiera dessa så blir det lättare att ifrågasätta och korrigera dessa tankar.

Fokusera på näring istället för att räkna kalorier

Vår kropp går som en motor, vilket innebär att den behöver ett jämnt flöde av bränsle för att nå sin fulla potential. En av de viktigaste källorna till bränsle är mat. På grund av det bör din diet vara näringsrik och erbjuda en mängd vitaminer, fibrer, fett och till och med kolhydrater. När vi börjar kalla det att banta och räkna kalorier så går vi från att göra maten till det bränsle vi behöver till något annat. Däremot behöver man inte fylla tanken mer än nödvändigt, plus att man bör välja rätt typ av “bränsle” för kroppstypen.

Vägra att hämnas för ett val

Det är fest och du äter en god måltid och kanske något glas vin. Kanske väljer du till och med att smaka av efterrätten. Det är ett utomordentligt sätt att göra sinnet och på sätt och vis kroppen glad. Vi känner till vad detta lilla nöje kan göra med kroppen och börjar redan planera hur mycket du ska träna imorgon. Men gör inte det. Då förstör du glädjen för dagen. Hur många gånger har du hört ”Du är så klok att vägra dessert” eller ”En stund på dina läppar, för alltid på dina höfter.” Försök slå bort dessa, en aspekt av att vara hälsosam är faktiskt att tillåta oss själva dessa nöjen. Bara det inte blir alltför ofta.