Kroppen efter en graviditet

Några saker att tänka på kring träning efter du fött barn:

Att göra för mycket magmuskelarbete som typ situps när du har en svag bäckenbotten kan göra stressinkontinens värre, snarare än att hjälpa till.

En annan anledning att vara försiktig med situps är att dina magmuskler sträckte ut sig mycket under graviditeten.

Om muskeln gått av

Det är vanligt att de två vertikala musklerna i nedre delen av magen delar på sig och skapar ett gap i muskulaturen. Det kan vara smärtsamt men går i de flesta fall tillbaka, en del måste operera detta dock. Om det händer kan man ofta se en slags utbuktning på magen nedanför naveln eftersom magmusklerna inte drar ihop magen.

Storleken på klyftan mellan musklerna som separerat sig varierar från kvinna till kvinna, men efter födseln var försiktig med övningar som gör att du kan dra ihop magen. Detta kan tvinga gapet längre ifrån varandra. Övningar som kan orsaka det är exempelvis situps, plankan och raka benböjningar.

Din barnmorska kan kontrollera din mage för att se om du lider av delad magmuskel om klyftan är densamma efter tio veckor.

Man kan då i de flesta fall få hjälp med specialövningar att göra och prova det i första hand.

Lederna tar också stryk

Det är också bäst att inte göra aerob träning med hög effekt innan din bäckenbotten och dina leder helt har återhämtat sig från graviditet och födsel. Det kan ta flera månader.

Om du har ständig stressinkontinens (så att du läcker urin) eller en liksom tung/kraftig känsla i din vagina så kan det vara ett tecken på att du har skador på bäckenet. Stressa inte din kropp med träningsövningar då och fråga din läkare om du kan få träffa en fysioterapeut.

Många vill snabbt gå ner i vikt efter en graviditet. Men det man i första hand ska tänka på är att äta en hälsosam och balanserad kost som tillsammans med regelbunden motion kommer att hjälpa kilona att försvinna. Det är viktigt att man inte bantar nära efter att ha fått barn, speciellt inte om man ammar eftersom en del gifter då kan gå ut i bröstmjölken om man inte äter tillräckligt själv.

Viktnedgång

Man brukar räkna med att det försvinner 0,5 till 1 kilo i veckan om man håller detta, men allt beroende på hur mycket man har att tappa innan man kommer tillbaka till där man var innan graviditeten. Det viktiga är dock att komma in i goda vanor som du kan fortsätta med.

Det är olika hur man lättast finner motivation men många gör det enklare genom att träna tillsammans med andra. Kanske kan du hitta andra mammor som också vill ta långa promenader varje dag? Så har ni samtidigt tid att umgås och prata lite som de allra flesta nyblivna mammor vill. Det finns många ämnen och funderingar att avverka.

Att amma din bebis är en annan sak som hjälper att gå ner i vikt så länge man även håller sig till hälsosam mat och rör på sig.