Bästa stretchingsmetoder

Varför är det viktigt att stretcha efter träning?

Varje kropp har vissa begränsningar. Den ska tas hand om båda före träningen och efter. Om man tränar regelbundet, då är det viktigt att stretcha sin kropp för att hålla den i gott skick. Många inte vet att om man stretchar efter träningen, kan det minska smärtan i muskler som man vanligtvis upplever efter hårda övningar.

Stretching påverkar muskler väldigt mycket. Det faktiskt gör att de är starkare, ser bättre ut och fungerar bättre. Det gör också att ledarna man har i kroppen är mer flexibla. Om man inte stretchar, kan man känna att ledarna är “rostiga”. Denna obehagliga känsla kan man ta bort med enklaste stretching övningar som ska utföras efter träningen.

Det som är viktigast är att stretching inte ska vara bara valfritt aktivitet utan man ska utföra det efter varje träning. Det att stretcha är lika viktigt som att träna. Det är bättre att löpa en kortare distans och stretcha än klara med längre distans utan att stretcha efter allt. Anledningen till det är att det kan vara väldigt ohälsosamt att inte stretcha. Det gör att musklerna inte är beredda för den stora ansträngningen och ledarna kan skadas mycket snabbt. Det är bäst att komma ihåg det och planera träningssessioner ordentligt.

Hur stretchar man för att inte skada sig?

Det är pågående diskussion mellan forskningarna runt detta ämne. Många påstår att man ska stretcha både före och efter träningen medan enligt andra ska man stretcha bara efter träningen. Faktumet är att man ska göra det minst en gång, efter träningen.

Man ska tillpassa stretchingmetoder till träningen man utför. Det ska vara självklart att man ska stretcha på annorlunda sätt om man har haft löpträning eller gymträning. Man ska komma ihåg att fokusera på musklerna som i största delen utförde jobbet under träningen.

Huvudmålet med stretching är att lossna musklerna, senor och leder. Det att stretcha sig ska inte göra ont eller kännas mycket obekvämt. Självklart, efter en hård träning kan varje rörelse leda till ont i muskler, men man vet direkt om smärtan man känner är ohälsosamt.

Vilka delar av kropp ska man stretcha?

Det finns väldigt många metoder att stretcha sin kropp. Om man till exempel har haft löpträning då är det viktig att fokusera sig på ben. Man gör stretchar för baksida och utsida lår. Då börjar man höftböjare och utsidahöft. När man är klar med dessa, då är det dags att stretcha framsida lår och insida lår(ljumske).

Det är viktigt att upprepa att ingen av stretchar göra ont. Det är delen av träningen som ska vara helt trevlig och som faktiskt gör att man kan slappna av.

Om man tränar på gym, så är det viktigt att lära sig många annorlunda stretchingmetoder. Träningar på gymmet gör att man utvecklar bara vissa muskler i kroppen och inte alla samtidigt. Det är därför viktigt att inte bara kunna träna de separerade delarna men också stretcha dem ordentligt.

Hälsan är människans största gåva så man borde bevara den.

© 2020 Fitness cross