Bästa kosten för din träning

Bästa kosten för din träning

Ett av de vanligaste misstagen personer gör som försöker komma igång med sin träning är att de inte tänker tillräckligt mycket på sin kost. De tror att det är träningen som är det viktiga. Det är den som kommer ge de resultat som de är ute efter. Detta är delvis sant. Samtidigt så kan resultaten från träningen variera enormt beroende på typ av kost.

Inte äta tillräckligt mycket

För många personer kan det komma som en chock att det inte är ovanligt bland personer som börjar träna att de inte äter tillräckligt mycket. Många av de som börjar träna har ju som mål att gå ner i vikt. Detta kan de uppnå genom att träna mer och äta mindre än tidigare. Däremot en person som vill öka sina prestationer och sikta på en mer hållbar livsstil som funkar i längden är det viktigt att äta tillräckligt.

 

Då vi tränar förbrukas energi. Så en förutsättning då vi tränar är att det finns energi tillgängligt. Energi finns alltid i kroppen så länge vi består av något mer än skinn och ben. Det fett vi har i kroppen används som en energireserv då det inte finns något mer lättillgängligt att få energi av. Vanligast är dock att träna mellan två måltider så den mat som konsumerats under dagen finns tillgänglig för att omvandla till energi. Än viktigare är det att få i sig energi efter träning. Då vi tränar bryter vi ner våra muskler och för att de ska reparera sig och bli starkare krävs det energi.

Protein

Extra viktigt att få i sig när vi tränar är protein. Om energi är det som bygger muskler så är proteinet byggstenarna. Hur mycket protein som behövs varierar beroende på typ av träning och mål med träningen. Enligt rekommendationer från livsmedelsverket ska 15-20 % av energiintaget komma från protein, vilket motsvarar 50-70 gram för en person med normal kost. Bland styrketränare finns det rekommendationer att mängden protein ska vara ett gram per kroppskilo. Så en person som väger 80 kg ska alltså få i sig 80 g protein. Riktigt extrema styrketränare (strongman, body builders med flera) konsumerar i regel mellan 2-3 gram protein per kroppskilo och dag. Så en person på 80 kg konsumerar alltså 160-240 gram protein per dag.

Bra kost

Att få i sig tillräckligt med energi och protein går att göra på flera olika sätt. Äta pizza och proteinpudding skulle ge nog med energi och protein, men kanske inte optimal för någon som vill ha en hälsosam livsstil. Klassiska rätter för en person som tränar kan vara att till frukost äta havregrynsgröt. Denna kan blandas med äggvita eller toppas med jordnötssmör för att få upp proteinmängden. En vanlig lunch är en blandning av grönsaker och ris eller liknande som äts med antingen kyckling eller lax. Middagen kan vara spagetti och köttfärssås eller en lasagne. Till detta äts en sallad. För de som har problem att få i sig nog med energi och protein kan mellanmål vara bra. Denna kan bestå av någon näve nötter eller en macka med jordnötssmör och banan.

Bra kost
Bra kost