Att träna efter förlossningen

Många nyblivna mammor känner endera en stress eller ett sug efter att komma i form igen efter att ha fött barn. För en del är det väldigt lätt, för andra tar det år att komma tillbaka. Det är väldigt olika och det finns inget rätt eller fel. Däremot är det viktigt att inte känna någon stress att komma i form igen efter att ha fått barn. Det lilla underverket i famnen är mycket viktigare än någonting annat.

Men om du mår bra, har tid, och vill komma igång med träningen igen så är det givetvis inget negativt med det.

Att öva bäckenbotten

Bäckenbottenövningar kan man börja med så snart som möjligt efter födseln. Sedan får man alltid ta hänsyn till hur aktiv du var under graviditeten och vilken typ av träning du utförde innan samt hur själva födseln gick. Var det någon typ av komplikationer kring födseln så kan det vara en bra idé att rådgöra med din läkare eller barnmorska.

Att göra övningar som stärker bäckenbotten hjälper även att skydda dig mot läckningar, stressinkontinens. Du kan också försiktigt låta dina magmuskler dra ihop sig i lätta övningar så att du hjälper dem att återfå styrka.

Anpassa träningen

Om du motionerade regelbundet under din graviditet och födelsen gick smidigt så kan du fortsätta med lätt träning ganska snart efter. Är noga med att lyssna på din kropp och pressa den inte för mycket till en början. Det tar ett tag för kroppen att läka ihop.

Styr din träning efter hur mycket ork och energi du har och låt det inte göra ont. Det skiljer även lite i träning beroende på om det var en naturligt vaginal födsel eller om det var ett kejsarsnitt som faktiskt då var ett stort kirurgiskt ingrepp där muskler skärs av.

En annan sak som man kanske inte tänker på är att graviditetshormoner och amningshormoner samt själva amningen kan påverka dina leder i kroppen en lång tid efter födseln. Fler månader i de flesta fall, för en del ännu längre.

Av den anledningen ska man vara försiktig med högintensitetsträning för tidigt.

Promenader

Utöver bäckenbottenträning så är det väldigt bra med sköna, långa promenader i lagomt tempo.

Att komma ut hjälper till att skydda dig mot postnatal depression också. Även babyn mår i de flesta fall bra av frisk luft också. Om barnet är friskt och det inte är alltför kallt.

När din styrka börjar återvända så kan du utöka till längre och snabbare promenader.

Och om du känner dig trött så lyssna på kroppen och vila om det behövs.

Skulle du ha haft ryggproblem eller bäckensmärta när du var gravid så bör man rådfråga läkare eller sjukgymnast innan man ökar på träningen.

Om du tog kejsarsnitt så tänk på att de första sex veckorna efter så måste kroppen få läka.

Simma bör man vänta med tills man slutat blöda och helst till efter den första mensen efter graviditeten eftersom man är extra utsatt för infektioner genom poolvattnet. Därför bör man läka först.