Att hitta glädjen

Oavsett vad man gör så bör man känna glädjen i det man gör, det gäller framförallt vid all sorts träning. Om man inte tror på det man gör och ser någon slags glädje i det så blir det både plågsamt och svårare att få riktigt bra resultat.

Och precis som med kroppens muskler så kan man träna upp sin förmåga att känna glädje och att vara positiv. Man kan exempelvis säga att för varje gång man ler så blir det lättare till nästa leende och plötsligt ser man det mest positivt utan att man riktigt vet hur det gick till.

Man kan alltså träna hjärnan precis som man tränar vilken muskel som helst i kroppen. Det går därför att träna sig till en bättre attityd om den inte är på topp. Då kan man på så sätt höja utgångsnivån för glädje i kroppen och om man sedan jobbar på det sättet varje dag så har man slutligen höjt sin grundnivå för glädje.

Lycko-träning

Det sägs att i kroppen så kommer 50 procent av glädjen från arv, gener och miljö, 10 procent är sådant som går upp och ner och de resterande 40 procenten är sånt vi kan träna upp.

Så det finns en hel del att jobba med mot lycka.

I grunden så är våra hjärnor skeptiska och negativt inställda, men det betyder inte att vi inte kan programmera om dem. Bara vi bestämmer oss för det.

Forskning har nämligen visat att man kan öva upp sin förmåga att se allt på ett bättre sätt och på så sätt bli lyckligare.

Prova att börja med en lycko-workout varje dag. Prova att tänka nytt och nya sätt att se livet, en slags emotionell motion kan man säga. Liksom med vilken träning som helst så bör man utföra den regelbundet för att den ska ha rätt effekt.

Lycka, glädje och tur

Studier har visat att med positiv syn på livet så får man som regel också mer “tur” än de som istället fokuserar på negativa saker.

Mycket av hur man ser livet är sånt som följt med från uppfostran och hur man formats. Men det går alltid att höja lyckograden genom att tänka mer positivt, på det sättet blir man också en magnet för andra positiva händelser.

En bra start är att börja prata positivt om både sig själv och andra. Säg snälla saker till dig själv och bestäm dig för att ge minst en komplimang till någon annan varje dag. Du kommer att börja få fler leenden mot dig och på det sättet blir även du gladare.
Ord påverkar oss mer än vad vi kanske tror, tänk bara hur det känns om någon säger något dumt om dig. Jämför med hur det känns när du får beröm. När du får andra att må bra så kommer det att göra så att du också mår bättre, och så förhoppningsvis smittar det av sig.

Om du hamnar tillbaka i en negativ tankegång när något inträffar så tryck på stopp i hjärnan och hitta tillbaka till positivitet.