Att forma dina ben

Många gillar att träna och det är bra för både kropp och själ, vissa tränar hela kroppen och andra tränar bara delar av kroppen.

Hur tränar man enbart benen

När man pratar om träning så tänker många gym och att man kör hela kroppen men vissa väljer att träna enbart en eller flera delar av kroppen. Nu ska vi kolla närmare på hur man tränar benen för bästa resultat. Att öka muskelmassan i de stora musklerna på benen ökar också din kaloriförbränning även när du sitter stilla, hur bra är inte det då?Att ha starka benmuskler gör att du klarar av att gå i trappor bättre och du orkar springa om du är sen till bussen eller tåget. Är du ute och springer mycket för att öka dina benmuskler så tränar du även din kondition samtidigt och en bra kondition är aldrig fel att ha, vem vill pusta och stånka genom att bara gå från bilen och in i huset med 2 matkassar. Detta klarar du av med både starka benmuskler och en bra kondition. Du minskar även risken att skada dig när du har muskler som skyddar dina ben.

ländryggen

Du tränar även ländryggen i samband med benmusklerna, ländryggen tar skada av att man sitter för mycket och då är det bra med benträning. Du minimerar också att få skavsår mellan låren samt att du sliter mindre på dina jeans eller andra byxor, ett par slanka och vältränade ben gör så mycket inte bara för din hälsa men även för plånboken. Du behöver inte köpa nya jeans för att de slits, du behöver inte heller gå till gymmet för att träna benen utan det räcker med ett bra springspår i skogen så gör det mycket nytta. Man kan även använda sig av olika redskap i hemmet för att få snygga och starka ben, en variant är det berömda gummibandet, ett slitstarkt gummiband som du exempelvis kan sätta runt knäna på båda benen sen tar du steg i sid leds och på så sätt får lite motstånd i dina steg och tränar musklerna, detta funkar även framåt och du kan även göra både dessa övningar stillastående då du bara för ena benet ut i luften antingen åt sidan eller framåt. En annan variant av plankan kan du också göra med detta gummiband och då står du i en hög planka och för sedan ena benet ut och sen in igen, gör detta med varje ben några gånger och du kommer ha träningsvärk sen som bara den.

gummibandet

Dessa gummiband finns i olika varianter både färg, och motstånd, ju högre motstånd desto hårdare band och hårdare träning. Det gäller att man börjar lite lätt och tränar sig sakta framåt till högre motstånd. Man ska aldrig börja hårdträna direkt för det ger inga bra resultat på kroppen. Risken är att man sliter ut sig eller skadar någon sena eller liknande om man går på för hårt direkt. Se till att stretcha innan också så du minimerar risker för att sträcka dig.